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6. Apr 6 Sat QT

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  • Apr 17, 2019
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6.‘율법이전에 언약이 있었습니다’ 갈 3:10-18
4월6일 토

본문 관찰과 묵상

하나님이 이스라엘 백성에게 율법을 주기 전에 먼저 언약을 주셨습니다. 이스라엘 백성이 애굽 에서 430년 동안 노예생활을 한 후에 저들을 구원하셨습니다. 그리고 구원받은 백성들에게 하나님의 백성답게 살도록 율법을 주셨습니다. 구원은 율법에서 난 것이 아니라 언약으로 이루어졌고 구원받은 백성들이 율법을 받았음으로 율법이전에 언약이 있었던 것입니다. 그러므로 이스라엘 백성들이 율법을 지킴으로 구원받은 것이 아니라 하나님의 언약으로, 그 은혜로 저들이 구원을 받았던 것입니다. 아브라함에게도 언약으로 유업을 주셨지 아브라함이 율법을 지킴으로 약속을 받은 것이 아닙니다.

QT를 통하여 듣는 주님의 음성

‘율법과 은혜’에서 은혜가 먼저 있었습니다. 먼저 은혜로, 즉 하나님이 택하신 백성들을 구원하시겠다는 언약이 있었기에 자격 없는 죄인들을 은혜로 구원하신 것입니다.‘나의 나됨은 하나님의 은혜요’(고전 15:10). 갈라디아 교회에 가만히 들어온 몇 사람이 그 순서를 바꾸려 성도들을 혼란스럽게 만들었습니다. 율법을 지켜야, 할례를 받아야, 하나님의 백성이 된다고 거짓으로 인도하였습니다. 내가 율법을 지키는 것은 구원받은 백성이 자녀답게 살라고 주신 목적과 삶의 방향이지 구원 얻기 위한 수단이 아닙니다. ‘내가 이것을 말하노니 하나님께서 미리 정하신 언약을 430년 후에 생긴 율법이 폐기하지 못하고 그 약속을 헛되게 하지 못하리라’(갈 3:17).

결단과 적용

내가 은혜로 구원받았으면 다른 사람들도 하나님이 자격이 없지만 은혜로 구원하여 주신 것입니다. 그러므로 내가 다른 사람들을 율법으로 정죄할 수 없습니다. 은혜가 먼저 있었기에 나도 다른 사람들을 은혜로 먼저 품어 주어야 합니다. 안식달 동안에 아내를 은혜로 품어주겠습니다. 성도들이 속을 썩여도 은혜로 먼저 품어주겠습니다. 그리고 목사의 마음을 아프게 하는 성도도 은혜를 받으면 스스로 회개하고 돌아 올줄 믿습니다. 율법이 먼저냐? 은혜가 먼저냐? 은혜가 먼저입니다. 언약이 먼저입니다.

6. ‘There was God’s covenant before God’s Law’ Gal 3:10-18 April 6 Sat

Observation and meditation on the text

God gave the Israelites God’s Covenant before God gave them the Law. God delivered the Israelites from Egyptian bondage after 430 years of slavery. Then, after the liberation, God gave them the Law so that they might live as God’s people accordingly. Therefore, salvation never comes from the Law but from God’s covenant. Naturally, the Israelites were never been saved by the Law which they even had it, but by God’s grace, by his Covenant they were saved. Likewise, God gave God’s inheritance to Abraham by God’s Covenant, by grace, not because Abraham kept the Law, which were not even given to him in his days.

I hear the voice of the Lord through QT

Definitely, grace preceded the law between ‘the Law and Grace.’ Most of all, since there was God’s promise toward God’s chosen ones, God delivered the unqualified sinners from eternal death due to God’s covenant, God’s grace. ‘I am what I am by his grace’ (I Co 15:10). Some false teachers infiltrated into the church in Galatia and confused the congregants by emphasizing that they should keep the law to be saved. In other words, they falsely taught them to keep the law, to get circumcised, in order to be saved, to become God’s children. However, the Bible teaches me that the Law was given to the saved people as a guide line, and to show the direction for their saved lives, how to live as God’s children differently from unsaved people, but never meant that the law as the means of salvation. ‘What I mean is this: The law, introduced 430 years later, does not set aside the covenant previously established by God and thus do away with the promise’ (Gal 3:17).

Decisions and applications

If I have been saved by God’s grace, other people must have been saved by God’s grace too. Therefore, it is natural for me that I have no qualification to judge other people according to the law. Since it has been God’s grace which has embraced me so far, naturally, I should have embrace others by God’s grace too. I will definitely embrace my wife wholeheartedly by God’s grace during my Sabbatical months. I will definitely embrace any congregant who steps on my nerve by God’s grace too. I do believe that as long as I practice to embrace others with God’s grace first, then those people who might have hurt their pastor will also repent of their sins voluntarily and recover their genuine Christian life not by the law but by God’s grace. Which goes first; the law? Or God’s grace? Definitely, God’s grace precedes the Law.

호목사님 QT2019-Apr-17